Dit blijkt uit gegevens van de Amerikaanse studie MONICA, die onder leiding van de Duitse professor U. Keil, verbonden aan de Universiteit van Müaut;nster, werden geanalyseerd. De onderzoeksresultaten zijn onlangs gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Epidemiology.
Voor de studie werden in de periode van 1984 tot 1992 gegevens verzameld van 1071 mannen en 1013 vrouwen in de leeftijd van 45 tot 64 jaar.
Bij de bier drinkende heren kon een duidelijk verband worden aangetoond tussen de dagelijkse alcoholconsumptie en sterfte. De optimale consumptie lag tussen de 20 en 40 gram per dag. Een dergelijk portie heeft namelijk geen schadelijke gevolgen, zoals een hoge bloeddruk of aan alcohol gerelateerde sterfte door lever-cirrose, voor het lichaam. Echter bij een inname onder de 20 gram per dag en boven de 80 gram per dag werd een hogere sterfte gevonden.
Eerdere onderzoeken toonden reeds aan dat één glas wijn per dag goed is voor het hart en bijdraagt tot een langer leven. Met name de flavoïaut;noden in rode wijn worden hiervoor verantwoordelijk gehouden. Echter, de alcohol zelf vermindert bij lage hoeveelheden de bloedklontering en biedt daardoor bescherming tegen hart- en vaataandoeningen.